Faste - vandfaste juicefaste juicekur tørfaste - intermitterendefaste frugtfaste 16:9 intermittent fast

Faste-guide: Naturlig helbredelse vha. vandfaste, juicefaste, tørfaste etc.

Del, please:

OBS: Dette indlæg er en introduktion til emnet faste, og inden du går i gang med en vandfaste eller tørfaste eller en anden slags faste for den sags skyld, vil jeg anbefale dig at læse med her! Så’ det sagt 🙂

Der er mange former for faste, men grundlæggende betyder faste, at du helt eller delvist stopper med indtagelse af mad eller både mad og væske. Visse former for faste fokuserer også på indtagelse af bestemte ting. Du kan faste i en længere sammenhængende periode eller intermitterende, dvs. inden for et bestemt tidsvindue hver dag.

I slutningen af indlægget vil du kunne finde links til mine indlæg om de forskellige former for faste, bl.a. tørfaste, vandfaste, juicefaste (juicekur), mono-frugtfaste, intermitterende faste m.fl. Du kommer også til at lære, hvordan du faster, hvor lang tid du skal faste, hvordan du bryder en faste, og meget mere.

Dette indlæg opdateres løbende.

Faste sker normalt helt naturligt i naturen, men du kan også bruge faste aktivt til at maksimere den helingsproces, som din krop konstant er i gang med.

Nogle mener, at man altid skal lytte til sin krop, og dermed kun bør faste, hvis det føles naturligt. Jeg er sådan set enig, men virkeligheden er også, at faste kan være et utroligt effektivt værktøj, når du gerne vil helbrede dig selv – så hvorfor ikke udnytte dette, hvis du kan?

Jeg har prøvet de fleste former for faste på egen krop, og kan sige af erfaring, at det på mange områder virker hensigtsmæssigt. Den største heling, jeg har oplevet, er i forbindelse med faste. Dette kan du lære mere om ved at læse videre.

Faste er naturlig helbredelse hvad enten du vil det eller ej

Hvis ordet helbredelse eller naturlig helbredelse skurer mærkeligt i dine ører, så stik lige en vatpind i øret, og læs med her – så skal jeg fortælle dig sandheden 🙂 Naturlig helbredelse er – som det lissom ligger i ordet – noget naturligt, som din krop gør. Det har intet med healende heksemagi eller andet fittelihut at gøre 😉

Vi mennesker og andre dyr på planeten faster helt intuitivt, når vi er syge.

Vi tænker sjældent over det, når det sker. Det sker bare, helt naturligt, idet vi automatisk mister lysten til at spise og somme tider til at drikke. Dette er kroppens måde at sige: “Hey, jeg er i gang med at reparere noget her; så lad være med sætte mig til at arbejde på andre ting, tak!”

Fordøjelsesprocessen i kroppen tager rigtig meget af din energi. Og når du ikke indtager mad eller vand bruger du ikke en masse energi på bl.a. fordøjelse. Jo mindre du “putter i” din krop, jo færre ting har den at tage stilling til og jo mere energi frigiver du til bl.a. heling.

Det er også derfor, at du under en faste – i hvert fald for en periode – vil opleve at have en masse energi samt have følelsen af en utrolig mental klarhed. Alle der har praktiseret faste længe nok vil kunne fortælle dig dette.

Du har sikkert prøvet at have en forkølelse, influenza, lungebetændelse el.lign., ikke? Havde du dengang lyst til at spise en masse? Nej, vel?

Har du haft en hund, kat eller et andet dyr, der pludselig ikke gjorde andet end at ligge ned, uden at røre mad- og vandskålen? Nu ved du hvorfor. Og du har sikkert været så urolig for, at den nu dør af sult og væskemangel, og har villet gøre alt for, at den får noget i sig … Lige som din mor sikkert har sagt til dig, at du SKAL spise noget, når du er syg, for du har brug for det – brug for energi … når det i virkeligheden FRATAGER dig energi.

Min mor – som jeg elsker overalt på jorden – har i hvert fald mange gange med de kærligste intentioner “tvunget yoghurt el.lign. ned i mig”, da jeg som barn lå med fx en forkølelse. Og sjovt nok er pasteuriserede mejeriprodukter, der er ekstremt syre- og slimdannende noget af de værste, du kan komme i dig, og særligt, når du er syg. Men det er et emne til et andet indlæg.

You live and learn.

Gør dig selv en kæmpe tjeneste: Lad fordøjelsen være i fred, hvis din krop virkelig fortæller dig det. Lad være med at være en slave af traditioner, der dikterer, at du SKAL indtage noget, fordi “sådan gør man jo”. Det giver ingen mening. Spis, når du er sulten. Drik, når du er tørstig.

Hvor lang tid skal du faste?

En faste varer så lang tid, den varer. Der er ingen regler, men der er forholdsregler! Jo længere tid en faste varer, jo mere heler du som udgangspunkt, indtil der ikke er mere at hele. Men lyt til din krop.

Hvis du får det meget dårligt eller bliver meget svimmel, så bør du overveje at bryde fasten. En lille hovedpine eller forkølelse vil typisk være detox-symptomer, dvs. symptomer på, at kroppen eliminerer affaldsstoffer – så dét er der ingen grund til at være særligt urolig for.

Men jeg gentager lige: Lyt til din krop, og stop, hvis du føler, at tingene går i en negativ retning. Kun du kan mærke dette på dig selv.

Faste er både simpelt og komplekst

Faste er egentlig noget af det mest simple. For det gælder blot om at stoppe med at indtage noget – give din krop ro, lytte til den. Men alligevel kan du gøre det til et meget mere komplekst emne, end det er, bl.a. fordi der er mange former for faste, som er kommet med tiden. Mange er også bange for faste, fordi de tror, at de dør eller kommer til at mangle noget. Tværtimod er faste din krops måde at helbrede sig selv naturligt på.

Vi er bange for sult og tørst

Der er mange, der er decideret bange for at gå glip af et måltid. Åh nej, jeg fik ikke spist morgenmad – nu er dagen da ødelagt. Vi er blevet så traditionsbundne, at nogle tror, at deres verden bryder sammen, eller at de bliver dårlige eller syge, hvis de misser et af dagens måltider. Og hvis du ikke får mad en hel dag, så får du det forfærdeligt, ikke? Vil du ikke være tæt på at dø?

Når du begynder at lege med forskellige former for faste, ryster du samtidig også i posen af traditioner og regler, som vi alle er blevet brændmærket med i dette moderne samfund. Traditioner, som intet hold har i, hvordan virkeligheden fungerer ude i den dér natur, hvor alle dyr drikker og spiser, når de HAR LYST, og sagtens kan gå lange perioder uden vand og mad.

På den måde synes jeg, at faste er en god ting at praktisere i ny og næ. For du kommer til at indse, hvor unødigt afhængige vi er af traditioner på det område. Og det kan give dig en mental frihed at vide, at du overhovedet ikke behøver at drikke det glas vand, hvis ikke du er tørstig, og at du ikke behøver at spise morgenmad, frokost eller aftensmad, hvis du ikke er sulten.

Det handler ikke om, at du skal sulte og tørste, men det handler mere om, at du skal lytte til din krop, og ikke sætte den på overarbejde ved at fylde mere på end nødvendigt. Du fylder heller ikke en bil op med benzin på faste tidspunkter uden at tage højde for, hvor langt du har kørt.

DISCLAIMER: Jeg er selvfølgelig nødt til at pointere, at rådene på RawBlog og i dette indlæg anvendes på eget ansvar. Du bør ikke vandfaste eller tørfaste samtidigt med hård, fysisk aktivitet eller arbejde. Du bør hvile og slappe af. Jeg ville aldrig køre bil eller styre et køretøj under en længerevarig vandfaste eller tørfaste. Vær forsvarlig, 🙂 Søg lægefaglig rådgivning, hvis du er i tvivl.

Former for faste

Artiklen bliver løbende opdateret med links til mere uddybende info om faste generelt samt de forskellige fastetyper, der findes.

Tørfaste

På en tørfaste hverken spiser eller drikker du. Læs mit indlæg om tørfaste.

Vandfaste

På en vandfaste drikker du kun vand og indtager ikke mad

Juicefaste

På en juicefaste drikker du kun juice

Mono-frugtfaste

På en mono-frugtfaste, spiser du den samme frugt

Intermitterende faste

Når du faster et bestemt antal timer hver dag

One Meal A Day

(OMAD) er en faste, hvor du kun spiser 1 måltid om dagen

Master Fast System

MFS er en speciel detox-protokol, hvor du primært indtager kogt vindruejuice med citron


Del, please:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *