Faste-learnings - Vandfaste, juicefaste, raw food

😱 8 chokerende ting, jeg har lært af at faste (og som du bør vide, inden du faster)


I dette indlæg deler jeg nogle af de mest chokerende, livsændrende og måske også vigtigste ting, jeg indtil videre har lært af at faste (alt for) mange gange.

Er du interesseret i faste, så skal du læse med her!

Når jeg nævner ordet faste i dette indlæg, refererer jeg særligt til vandfaste og/eller tørfaste, men i nogle tilfælde vil de samme oplevelser, som jeg beskriver, kunne opnås på juicefaste eller raw food.

Mine erfaringer med faste: Jeg har vandfastet så mange gange, at jeg er holdt med at tælle (op til 16 dage), juicefastet mange gange, fx 17 dage på sellerijuice), jeg har prøvet monofrugtfaste, intermitterende faste, One Meal A Day, og jeg har endda prøvet at leve af luft i 4 dage (fordi jeg er et fornuftigt menneske 🙂 )

Faste-learnings

  1. Du er fuld af lort

    Bogstavelig talt. Jeg synes i hvert fald, at det er crazy, at jeg, under min 16 dages vandfaste, stadig kom på toilet hver dag, selvom jeg kun indtog vand. YouTuber Mariah Vitoria var næsten dagligt på toilet, selvom hun ikke indtog andet end saltvand (Snake Juice) i 54 dage. WTF? 🤷‍♂️

  2. Lyt til din krop …

    – ellers eksploderer du! 🤯

    Det er fint at have et mål for, hvor mange dage, du vil faste, fx 3, 10 eller 40 dage, men jeg vil anbefale, at du ikke “låser dig helt fast” på et bestemt mål uden at tage hensyn til, hvad din krop fortæller dig.

    Lyt hellere til din krops signaler, og vær forberedt på at bryde fasten når som helst. Og så bliver du heller ikke skuffet over dig selv, hvis din planlagte 111-dages vandfaste ikke lige bliver en succes 😜 Hvis din krop er fuldstændig udmattet efter 20 dages vandfaste, så er det nok ikke gavnligt at faste 10 dage mere, bare fordi du VIL op på 30 dage.

    Da jeg vandfastede 16 dage, burde jeg have stoppet efter 10 dage, mens jeg stadig havde det godt … for derefter gik det bare neeed af bakke (men jeg eksploderede da heldigvis ikke).

  3. Vand – en stille dræber

    Du kan blive seriøst dehydreret på vandfaste. Hvis du over en længere periode udelukkende indtager vand uden mineraler – lige som jeg fx gjorde på min 16 dages vandfaste – så tisser du din krops egne mineraler (elektrolytter) ud. For mig kom det til udtryk bl.a som konstant tørhed i munden og ekstrem muskel- og nervetræthed. Det var forfærdeligt.

    Dehydrering på vandfaste er en reel fare. Mærker du til dehydrering, så overvej at tilføje elektrolytter til dit vand (fx via mineralholdige salte), eller anskaf dig noget mineralvand.

    Siden fasten er jeg generelt begyndt at bruge meget mere salt, og jeg tilsætter også salt i mit vand for at tilføje elektrolytter. Jeg kan tydeligt mærke, at saltvand hydrerer meget bedre end det vand, jeg normalt drikker. Det er også nemmere at faste på saltvand.

    🧂💧 Jeg bruger 1 tsk salt til 1 liter vand, primært himalayasalt (reklame) og Celtic Sea Salt, som jeg myrder i en morter indtil det bliver til fint pulver. Brug for guds skyld ikke normal bordsalt.

    Jeg kender til en, der efter lang tid på en 80/10/10 raw-kost uden salt endte med at have en kritisk (livsfarlig) lav saltbalance. Jeg mener helt klart, at man – især som raw fooder (og vandfaste-udøver) – bør være ekstra opmærksom på dette.

  4. Fucked up søvn

    Jeg oplever altid søvnforstyrrelser på vandfaste og tørfaste, og det kan være sygt irriterende! Mange oplever, at søvnforstyrrelserne starter på tredjedagen på vandfaste (det kan indtræffe tidligere på tørfaste). Efter et par ugers faste kan det godt blive svært … sådan noget med, at du kokser rundt i sengen i 6 timer i håb om at falde i søvn, og når du så endelig falder i søvn, sover du kun 3 timer 😵

    En kombination af søvnløshed og søvnunderskud kan være effing frustrerende, og det er værst på tørfaste!

    via GIPHY

  5. Hvis du ønsker “for meget” tid

    – så skal du bare faste! Når du cutter mad ud af dit liv i mange dage, vil du opleve, at du pludselig har meget mere tid til alt andet. Og hvis søvnløsheden rammer dig oveni, så har du pludselig riiigtig meget tid. Og det kan godt blive en udfordring at slå tiden ihjel, selv hvis du er typen, der “aldrig” keder dig.

  6. Faste giver supersanser?!

    Jeg oplever konsekvent, at alle mine sanser bliver SYGT skærpede, når jeg faster. Særligt smags- og lugtesans bliver påvirket. Det lader til at virke sådan, at jo mindre min fordøjelse har at arbejde med, jo bedre bliver mine sanser.

    Frugt er meget letfordøjeligt, så selv efter få dage på en frugtar-kost, oplever jeg altid, at mine sanser bliver bedre. På vandfaste er det meget vildere, og på tørfaste er det helt ekstremt – total sanse-eksplosion 🤯

    Nogle af de vildeste smagsoplevelser, jeg har haft, har været lige efter en faste, fordi alt bare smager af MERE. Det kan være lettere euforisk 😅👌

  7. Mental klarhed fra en anden verden

    Hvis jeg spiser, som den gennemsnitlige remouladedansker, føles det ærlig talt, som om jeg har hjernen fyldt med grød i forhold til, når jeg er på raw food eller faster, hvor jeg har en helt anden mental klarhed.

    Jeg har opdaget, at denne klarhed egentlig bare er min baseline – det er sådan, jeg som udgangspunkt altid bør have det. Jeg skal bare lade være med at trætte mit system ved konstant at proppe mad ind i mulen.

    Det er bl.a. også derfor, jeg har valgt at indføre intermitterende faste, som en del af min livsstil, dvs. jeg faster (p.t. 23 timer) dagligt, og opnår via dette en rimelig konstant klarhed.

    Jeg bruger nogle gange en 1-3 dages vandfaste som et værktøj til at blive helt fresh i hovedet, fx op til et vigtigt møde, der kræver meget af min mentale energi. Det er noget, jeg kan gøre pga. flere års faste-tilvænning, og er IKKE noget, jeg anbefaler at gøre.

  8. Faste kan forværre dit forhold til mad!

    Få styr på din kost, inden du faster! Specielt, hvis du har store issues med food cravings, overspiser, eller bruger mad som en stimulans. Faste kan virkelig fucke dig op og åbne op for food cravings fra helvede! Faste løser (desværre) ikke dit forhold til mad – det kan gøre det værre. Jeg nævner det, fordi jeg selv har mærket konsekvenserne af dette i perioder, hvor jeg ikke har haft styr på min kost … og det har ikke været sjovt.

    Det vigtigste er egentlig, at du efter en faste har en relativt sund kost at falde tilbage på – men hvis det ikke har været din vane at spise sundt inden fasten, så er der ikke gode chancer for, at du spiser sundt efter fasten.

Slut

Tak, fordi du læste med (du er for sej!) 🙃

Har du spørgsmål ift. faste, er du velkommen til at spørge.

/J

Foto credit: PlusPNG

Del, please:

Udgivet af

Jan Jægermark

Hej, jeg hedder Jan Jægermark, og jeg elsker alt, der omhandler optimering. Følg RawBlog på Facebook og Instagram eller læs mere om mig og RawBlog her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *