Gør raw food nemt med disse hacks / fødevarer

🥫 20 ikke-raw fødevarer, der gør det nemmere at være mere raw

Få inspiration til, hvordan du ved at inkorporere enkelte ikke-raw eller semi-raw fødevarer, kan fastholde dig selv i raw food-kosten, uden at det sætter det hele over styr.

Nogle af disse ting har hjulpet mig med at kunne spise ~99 % raw i op til 3 måneder. Læs med, og vurdér selv, om nogle af disse fødevarer ville kunne hjælpe dig med at fastholde dig på din raw food-rejse 😊

Raw food er ikke altid så nemt

Jeg tror på, at den optimale kost for alle levende væsener er raw food – mad, der ikke er blevet udsat for høj varme eller er blevet forarbejdet til smadder, og er blevet lavet til et “produkt”.

“Mennesker er blevet koblet så meget fra virkeligheden, at vi har brug for studier for at bevise, at det er sundt at spise frisk frugt og grønt.”
– Citat fra et klogt menneske på internettet 🤔

At spise 100 pct. raw er (desværre) urealistisk for de fleste i vores moderne samfund med de normer, traditioner og det sociale press, der findes. Det kræver en usædvanlig styrke at få det til at lykkes.

Hvis du fortæller andre, at du forsøger at leve af uopvarmet mad (lige som resten af planetens ikke-menneskelige beboere i øvrigt ALTID har gjort.), bliver du anset som værende en roterende weirdo, der har slået hovedet … slemt.

Ud over ovenstående udfordringer kan det også være svært at slippe tilberedt mad, fordi vi er vant til den intense smag, varmen og hyggen; og næsten uanset, hvor vi er, bliver vi eksponeret for og lokket med junk food og crappy “mad”.

Sådan snyder jeg (nogle gange)

I de perioder, hvor jeg hovedsageligt spiser raw, kan jeg i ny og næ finde på at bruge semi- eller ikke-raw fødevarer til lissom at gøre tingene nemmere, uden at det sætter det hele over styr.

Det kan fx være at bruge kapers* i en salat.

* Kapers på glas kan være pasteuriseret, og ligger typisk i en lage, der består af “kedelige” ting = ikke 100 % raw.

Det her er noget, der i perioder fungerer for mig, når jeg har lidt cravings eller trænger til en dag med noget anderledes, men stadig vil fortsætte med at være raw. Hvis alternativet er at æde 1 kg fredagsslik og drikke fritureolie i stedet for vand, ja så vil jeg (nogle gange) hellere strø lidt kapers udover min salat 😄

Hvis du ikke vil “snyde”, så bliv endelig ved med at spise TUSIND PROCENT RAW, din seje, rawmazing, rawsome, rawtastic, raw food gangsta! 💪😎 Normalt anbefaler jeg også, at man – særligt i starten – kører 100 % raw i en længere periode, så man virkelig kan mærke fordelene ved raw food.

❓ Hvad betyder “raw” ift. dette indlæg? Det kan betyde enten uopvarmet, uforarbejdet eller begge dele.

☝ OBS: Uønsket kemi i dåser o.a. emballage

På listen over de forskellige fødevarer nævner jeg produkter, der er i glas, metaldåser og andet emballage.

I metaldåser kan metallet såvel som den hvide belægning indeni i dåsen potentielt afgive hhv. metal og/eller hormonforstyrrende stoffer og andre stoffer til indholdet. Derfor er jeg ret påpasselig med at bruge mad på dåse. Plastik – også selvom det er BPA-frit – kan muligvis også afgive uønsket kemi. Glas er som udgangspunkt altid bedst. Ingen emballage er selvfølgelig allerbedst både for sundheden og miljøet.

Liste over fødevarer og fødevaregrupper

HUSK: Alt med måde 👍😇

  1. Nødder & frø
  2. Det er en jungle at finde ud af, om nødder og frø er blevet varmebehandlet eller ej; så skal du kontakte butikken eller oftest producenten for at få svar. Hvis de er blevet ristet, plejer det dog at være angivet. Jeg bruger nødder, frø og nøddesmør el. peanutbutter i perioder uden at være sikker på, om de er en milliard procent raw 😜 Cashewnødder bliver typisk kogt i et døgn – så pas på med dem; dog har jeg også brugt ikke-raw cashewnødder i perioder, uden at det fik mig af raw-sporet (men man bliver da godt nok afhængig af dem!)

    🌰 Jeg har skrevet et dedikeret indlæg om, hvor du finder DK’s vildeste tilbud på nødder, frø, kerner og nøddesmør >>

  3. Gærflager
  4. Inaktivt gær er veganerens ost 🌱🧀 Et mærkeligt produkt, som ikke er varmebehandlet (tror jeg), men hvis sundhed eller naturlighed kan diskuteres. Jeg bruger gærflager engang imellem, og har ingen problemer med det.

    Naturdrogeriets gærflager er gode (reklame)

  5. Sødemidler
  6. Nogle sødemiddelprodukter er blevet opvarmet, andre er ikke. Jeg bruger dem engang imellem (helst dem med “raw” foran produktnavnet), og det fungerer fint. Fx agavesirup, ahornsirup, kokospalmesukker, dadelsirup. Jeg bruger stevia-ekstrakt (reklame) til te og smoothies, og dét fungerer super godt for mig! Aspartam og den slags sødemidler vil jeg IKKE anbefale!

  7. Købedressing
  8. De fleste dressinger fra supermarkedet indeholder alt for mange ingredienser og crap. Men, hvis lidt supermarkedsdressing kan få dig til at æde en kæmpe raw-salat – så er det måske ikke helt dårligt? Jeg ville vælge dressing uden animalske produkter. Italiensk dressing fra Rema 1000 eller hos Coop er vegansk; dem brugte jeg meget, da jeg begyndte at eksperimentere med at spise mere raw.

  9. Kapers
  10. Kan bruges i salat, hjemmelavet dressing eller sågar i slowjuice … jaja, weird, I know – men det kan give super meget smag til en sellerijuice, rødbedejuice eller andet saltholdigt juice.

  11. Oliven
  12. Jeg tror, de fleste oliven, du kan få, er blevet varmebehandlet. Men de kan være lækre til at give din salat eller dressing en salt og bitter smag.

  13. Sojasauce & miso
  14. Der findes MANGE forskellige sojasauce-produkter. Nogle er bedre / sundere end andre. Coconut aminos kan findes raw (uopvarmet), men for mig personligt er det for sødt. Så vil jeg hellere bruge fx tamari (glutenfri) eller en anden, helst økologisk, sojasauce. Miso kan vel betegnes som værende sojasauce i fast form, og smager også rigtig fint. Jeg har i mange år været afhængig af Maggi-sauce, som kan købe i asiatiske butikker og hos grønthandlere; det får alt til at smage bedre og af umami, da det bl.a. indeholder MSG (E-621), som muligvis er meget neurotoksisk. Indtag dine giftstoffer med måde 😅 Uanset hvad, så elsker jeg sojasauce og bruger det løbende, men mest til cooked food, fx ris.

    Raw coconut amino sauce kan købes på Amazon (reklame) eller Helsebixen* (reklame)

    Køb miso her (reklame)

    * Jeg er ikke sikker på, om dette produkt er 100 % raw (uopvarmet), men jeg tror det.

  15. Eddike
  16. Eddike er ret syredannende, og som andre fermenterede fødevarer måske ikke det bedste valg, hvis du har problemer med candidasvamp eller cravings. Det er muligt at få raw eddike, fx raw æblecidereddike (bryder jeg mig personligt ikke om). Det sundhedsmæssige kan diskuteres – men kan et skvæt eddike i ny og næ hjælpe dig med at æde en salat fyldt med raw lækkerhed, så dør du måske ikke af det (lige med det samme 🤣)?

    Find raw eddike hos Helsebixen (reklame) eller Amazon (reklame)

  17. Fermenteret mad
  18. Sauerkraut, kimchi osv. er som udgangspunkt uopvarmet, så vidt jeg ved, men stadig ikke en “hel fødevare”. Flere raw foodere inkorporerer fermenteret mad i deres diæt, og synes du, det fungerer for dig, kan du jo også lave det selv, hvilket er ret nemt.

  19. Syltet mad
  20. Syltede produkter er der mange af. Syltede agurker, rødbeder, asparges, hvidløg, osv. Engang brugte jeg ofte syltede agurker som snack eller i salat. Hvis du vil, kan du selvfølgelig sylte dine egne frugter og grøntsager.

  21. Olie
  22. Jeg betegner koldpresset olie som værende raw, eller semi-raw, fordi det er uopvarmet, og mange, der går op i naturlig sundhed, bruger jo også fx kokosolie som tandpasta, deodorant, ansigtscreme og tusind andre ting. Olie er dog et isoleret makronæringsstof (fedt), og dermed også forarbejdet. Som udgangspunkt anbefaler jeg altid, at man får sine fedtstoffer fra hele fødevarer og ikke fra isolerede kilder, men hvis “nogle dråber” økologisk, koldpresset olie kan hjælpe dig med at få den der sunde salat ned, så kan det fra tid til anden måske være en hjælp overall.

  23. Krydderier
  24. Jeg elsker krydderier! Salt og peber bruger jeg sjældent på raw, men andre tørrede krydderier og krydderiblandinger er som oftest meget velkomne 🙏😊 Jeg er blevet ret glad for denne krydderiblanding med urter og hvidløg (reklame), som ikke er tilsat salt, sukker konserveringsmidler eller andre tilsætningsstoffer.

  25. Chili og andre stærke sager
  26. Frisk chilifrugt er raw og bliver brugt i ny og næ hjemme hos mig. Det kan være i juice, salatdressing eller direkte på en salat. Stærke sager er en af de ting, der virker rigtig godt for mig personligt ift. at få mere raw food ind i munden – men det er ikke for alle. Det er stærkt slimdannende i kroppen, men har også nogle gode egenskaber. Af de forarbejdede chili-produkter, foretrækker jeg cayennepeber, som jeg bruger ret ofte. Tabasco eller Sriracha kan også snige sig ovenpå en salat i sjældne tilfælde.

  27. Frosne grøntsager
  28. Stort set alle grøntsager på frost er blevet varmebehandlet, fx frosne ærter, majs, grøntsagsblandinger osv. Det plejer at stå bag på posen. Men … en omgang optøede ærter kan gøre underværker i en raw-ret.

  29. Soltørrede tomater
  30. Du kan lave tørrede tomater selv, fx i en dehydrator, og du kan også sagtens finde dem raw, hvor de er i en pose og uden alle mulige tilsætningsstoffer. Men der findes også soltørrede tomater på glas, og de fleste af disse produkter er raw som i uopvarmet, men de ligger i en lummer olielage, som måske ikke er den sundeste i verden. Dog kan du skylle dem grundigt, og så er de ikke så ringe endda.

  31. Tørret frugt
  32. Når det drejer sig om tørret frugt, så æder jeg det (næsten) uanset hvad – hvis det altså smager godt. Om alt tørret frugt i verden er tørret under 42 grader eller tørret naturligt i perfekt sollys, mens raw food-englene synger smukke raw-melodier, er tvivlsomt 🌞👼 Men selvom frugten er tørret i en for høj temperatur, har jeg personligt ingen problemer med at spise den, for det føles godt i kroppen, og jeg får ikke cravings efter crap. Nogle tørfrugt-produkter indeholder mel (dafuck?), og dem går jeg så udenom; dette plejer at stå på posen. At lave tørret frugt derhjemme er i øvrigt nemt, og kan sagtens laves i en billig dehydrator.

  33. Wraps og rolls
  34. Jeg elsker en lækker hvede-wrap, der er propfyldt med lækkerier, men den slags forarbejdede hvedeprodukter går bare ikke som en cheat, når du er raw – i hvert fald ikke for mit vedkommende. Her kan man i stedet bruge bladene fra fx hjertesalat, spidskål eller andre salat- eller kåltyper. Nori sheets (som man bruger til sushi 🍣) er også en semi-raw mulighed. Rispapir kan være en nem måde at få mere raw indenbords.

    Du kan også købe raw wraps online fra eks. mærket WrawP, eller du kan lave dem selv, hvilket er nemt, hvis du har en god dehydrator. Men … du kan også bruge en konventionel ovn til at lave sundere wraps: find en opskrift på raw dehydrated wraps på fx YouTube, og lav dem i stedet i din ovn, men evt. på en højere temperatur end de 40-50 grader, så det går hurtigere og du dermed sparer på strømmen.

  35. Plantemælk
  36. Du kan lave plantemælk blot ved at blende nødder / frø, og evt. si det gennem en nøddemælkspose, hvis det skal være helt fint, men nogle gange er den dovne løsning fin. Jeg har i en overgangsfase været rigtig glad for at bruge købt mandelmælk eller rismælk i smoothies. Det tilføjer en lækker, cremet creaminess 😍🤔

  37. Kokosmælk
  38. Kokosmælk kommer jo typisk i metaldåser, og som nævnt, er dette – hvis du spørger mig – ikke fantastisk godt. Men jeg elsker at bruge det i thai-retter og indiske retter, både raw og cooked. Det kan også være super lækkert i en nicecream eller smoothie.

  39. Suppe
  40. Særligt i de kolde måneder kan en varm grøntsagssuppe være en rar ting. Jeg ELSKER suppe. Du kan også køre en semi-raw stil, hvor du laver suppen på kogt vand og en lidt sundere grøntsagsbouillon – fx denne fra Herbamare (reklame) – men tilføjer udelukkende rå ingredienser, såsom tomater, porre, løg, masser af frisk persille, dild og de krydderier, som du synes passer til. Dette er noget, jeg selv skal eksperimentere lidt – så hold øje med bloggen på FB eller IG for opskrifter.

  41. Kogt kamel-mælk
  42. Kogt kamel-mælk er for nice, og koster kun 1.000 kr. pr. liter importeret fra Egypten …

    Just kidding 🙊🥛😅

via GIPHY

Har DU et hack eller tip?

Del endelig, hvis du har et godt tip til at få mere raw food indenbords vha. “anderledes” fødevarer m.m.

Og igen: husk, at ovenstående er noget, der personligt fungerer for mig i visse situationer 🙂

Stay raw, champ! 💪

Del, please:

Udgivet af

Jan Jægermark

Hej, jeg hedder Jan Jægermark, og jeg elsker alt, der omhandler optimering. Følg RawBlog på Facebook og Instagram eller læs mere om mig og RawBlog her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *