Priming / morgenrutine / morgenritual

Priming: Start dagen med en livsændrende morgenrutine

Del, please:

Priming betyder i denne forbindelse klargøring. Priming udføres typisk som en morgenrutine eller et morgenritual, hvor du gør dig klar til dagen ved at gøre forskellige ting – det kunne eks. være at ændre din sindsstilstand, booste dit energiniveau, give dig mere indre ro, og meget andet.

Priming behøver du ikke at gøre om morgenen – det kan også gøres i løbet af dagen.

Jeg har primet om morgenen stort set dagligt siden 2013, og jeg har forsøgt mig med mange forskellige morgenvaner for at finde ud af, hvad der virker.

Hvad er en god og sund morgenrutine?

For mig er en god morgenrutine bestående af handlinger, der omfatter noget sundt, ændrer din sindstilstand, gør dig glad, frisk og evt. hjælper med at skabe klarhed over dagens gøremål eller vigtigste mål.

Nogle foretrækker at bruge deres morgenrutine til at starte dagen på en afslappende måde, med meditation, yoga og den slags. Jeg foretrækker at booste mig totalt mentalt, så jeg er freaking klar til alt, hvad dagen bringer (så godt det nu kan lade sig gøre) 🙂 Meditation og afslapning tager jeg senere på dagen.

Tager det ikke lang tid?

“Men, Jan, jeg har ikke tid til at have en masse morgenvaner, med børn, morgenmad, hundeluftning, blomstervanding, lang transport til arbejde og alt muligt …”

No worries! Du bestemmer heldigvis helt selv, hvor lang tid, du vil bruge på dine morgerutiner. Det kan være 1 minut eller 1 time. Det er op til dig. Hellere en kort og effektiv morgenrutine, end slet ingen.

Tony Robbins, som har dyrket priming i årtier, har nogle fornuftige ord at sige om at have tid til priming:

If you don’t have ten minutes for yourself, you don’t have a life
– Tony Robbins

Hvis du ikke har 10 minutter hver dag, 10 minutter, der faktisk kan ændre dit liv, gøre dig mere glad, mere drevet til succes, booste din sundhed … så jaeh. Så bør du måske strukturere din tid anderledes? 😛

Forslag til dine nye morgenvaner

Da min morgenrutine ændrer sig konstant, vil jeg ikke komme ind på, hvad jeg selv gør. I stedet vil jeg give dig nogle forslag til, hvilke vaner, du kunne indføre.

OBS: Jeg udfører altid mine morgenritualer, mens jeg tager brusebad. Jeg ved ikke, om det er noget, mange andre også gør – men for mig virker det, og jeg kan god lide, at jeg slår to fluer med et smæk.

Vejrtrækning

Jeg starter selv med at tage 3-5 dybe indåndinger helt ned i maven. Det må også meget gerne være flere.

Stræk dig

Stræk fingre og tæer, åbn munden så meget som muligt, så du strækker kæben. Forsøg at strække alle lemmer og led, som om du forsøger at gøre dig længere på alle leder og kanter. Læg styrke i, så du kan mærke dig selv (man ser ikke køn ud, når man gør det).

Jeg kalder selv denne øvelse for neuro stretching, fordi jeg tænker på det som, at jeg strækker nervebanerne, og prøver at få forbindelse til alle nerveceller helt ud til fingerspidserne.

Ryst kroppen

Slap fuldstændig af i kroppen, gør den helt slap, så du kun lige står oprejst, og ryst den helt ukontrolleret for at få eventuel spændinger ud.

Grin

Forskningen på området viser, at hvis du griner – også selvom du tvinger dig selv til det – så opnår du fordelene ved at grine naturligt. Du får det bedre, der bliver udløst endorfiner osv. Det er derfor, der findes latterkurser og lattercoaches.

Start dagen med et godt grin …

Power pose

Strik a pose!

Ved at lave en power pose – det kan fx være at række hænderne i vejret som om, du har vundet noget – og ved at gøre det i ca. 1 min., ændrer du din sindstilstand.

Et studie fra Harvard University påviser, at folk, der har lavet en power pose i længere tid, efterfølgende føler sig mere magtfulde og klarede sig bedre i interviews.

Se TED Talk om power posing her:

Taknemmelighed

Denne rutine har været en nogenlunde fast bestanddel i min priming gennem årene.

Sig 3 (eller flere) ting, som du er taknemmelig for. Det kan være noget så simpelt som, at du har tag over hovedet, eller at du havde en fantastisk dag i går, eller at nogen gav dig ros. Det kan være hvadsomhelst.

Det er vigtigt, at du også forsøger at føle taknemmelighed for det, du tænker på.

Hvis du inderligt føler taknemmelighed, som er en positiv følese, er det umuligt at have negative følelser som angst, sorg osv.

Send kærlighed

Denne øvelse går ud på at sende kærlige tanker til dem, du holder af eller en bestemt person, som kunne have behov for nogle ekstra positive tanker. Det kan være alle i din nærmeste familie, dine bedste venner, dit kæledyr, eller hvad du føler for.

Visualisering

En visualiseringsøvelse er, hvor du forestiller dig noget, som du eks. gerne vil opnå, gøre eller være. Fx kunne du visualisere rigdom i dit liv ved at se dit lækre hus og din fede Porsche for dig. Det kunne også være en rejse syd på, hvor du forestiller dig palmer, sol og strand. Der er ingen begrænsninger.

De vigtigste ting ved en visualiseringsøvelse er:

  1. Start med at visualisere et billede af noget, du kunne tænke dig at opleve, og gør det, så du ser dig selv i billedet – som om, at du kan se dig selv udefra.
  2. Når du har et billede i dit hoved, så sørg for, at billedet er i farver.
  3. Lav billedet om til en film, der kører i dit hoved.
  4. Sørg for at der er farver og lyd i din film. Forstærk så farverne og forstærk alle lydene.
  5. Når filmen står helt klart i dit hoved, fyldt med farver, lyde og indtryk, så træd ind i din krop, så du oplever filmen ud af dine egne øjne.
  6. Kig ud af dine øjne. Føl virkelig efter, hvordan det føles at opleve det hele. Intensiver farver og lyd endnu mere. Mærk, hvor godt det føles!
  7. Gentag så mange gange, du har lyst til

Selvbillede

Dit selvbillede – eller self-image – er den måde, du ser dig selv på i dine tanker. Mange går rundt med et meget selvbillede af os selv. At vi ikke er gode nok. At vi er grimmere og dårligere, end vi i virkeligeden er.

Selvbillede-øvelsen er en visualiseringsøvelse, hvor du forestiller dig, hvordan den bedste udgave af dig selv ser ud. Anvend samme fremgangsmåde, som beskrevet i afsnittet ovenfor, hvor du først forestiller dig selv udefra, og når du har et klart billede af, hvordan det perfekte dig ser ud, så træder du ind i kroppen.

Dagens vigtigste mål

Denne øvelse kan gøres på to måder: Du kan blot bruge lidt tid på at tænke over, hvad du gerne vil nå i dag af vigtige todos, eller du kan tage skridtet videre, og lave det til en visualiseringsøvelse, hvor du forestiller dig, hvordan det ser ud, når du rent faktisk udfører de handlinger, der skal til for at nå målene.

Koldt brusebad

Kolde brusebade har været en del af min morgenlige rutine siden 2017, og jeg elsker det! Det ændrer din fysiologi på et splitsekund, du bliver frisk, glad og meget mere.

Jeg har skrevet et indlæg om kolde brusebade her.

Mad og drikke

Jeg spiser som regel ikke morgenmad, fordi jeg sjældent er sulten om morgenen, og fordi jeg tror på, det er godt at give kroppen ekstra ro, så den kan bruge energi til at hele mest muligt i forlængelse af nattesøvnen, i stedet for at bruge en masse energi på at fordøje mad.

Hvis du skal indtage noget om morgenen, anbefaler jeg et glas vand, en kop urtete eller Heal All Tea, frisklavet juice, en frugtsmoothie eller bare frugt. Kaffe er no go … sorry, it aint good for ya 😛

Afslappende øvelser

Meditation, udstrækning, yoga, qi gong, thai chi. Alt dette giver en fantastisk start på dagen.

Grounding / earthing

Grounding – eller earthing – er kort sagt at gå med bare tæer ude på græs, sand eller et andet sted, hvor der er jordforbindelse. Jeg grounder hver dag først og fremmest fordi, det er rart – både i sommer- og vinterperioden – men også fordi, meget peger på, at der er mange sundhedsfordele.

Der er lavet studier, der påviser, at grounding øger blodtilførslen til hovedet, reducerer smerter og inflammation, forbedrer søvnen, hjælper med at hele kroniske sår og meget, meget mere.

Det gode ved grounding er også, at du kan kombinere det med mange af de andre priming-øvelser.

Træning

At løbe en tur, styrketræne eller noget andet fitnessrelateret, kan være en super måde at starte dagen på. Hvis du kan få tid og energi til det, så go for it.

Wim Hof Method

Wim Hof Method er lidt en lidt speciel størrelse, da det går ud på først at lave intense vejtrækningsøvelser, hvorefter du puster al luften i lungerne ud, og skal holde vejret.

Denne metode giver en fantastisk følelse. Jeg bruger den selv oftest om aftenen, lige inden jeg skal meditere, da det gør meditationen 10 gange nemmere.

Se, hvordan Wim Hof Method udføres her:

Tip: En god morgenrutine bør være til at huske i hovedet, så du ikke skal tænke for meget over, hvad du skal gøre næste gang.

I tilfælde af, at din rutine består af en masse forskellige handlinger, eller at du i det hele taget bare har svært ved at huske det hele, så kan du skrive det hele ned på et papir, og hænge op på væggen.

Nogle gange har jeg en seddel hængende i brusekabinen. Jeg kommer den i en gennemsigtig pose, så den ikke bliver våd, og klistrer den fast på væggen med gaffatape.

Inspiration

I denne video kan du se Tony Robbins fortælle om sin priming-rutine. Jeg synes selv, det er super inspirerende.

Har du spørgsmål eller vil du dele nogle af dine morgenvaner, så skriv endelig en kommentar i kommentarfeltet nederst på siden 🙂


Del, please:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *