Spise inden sengetid, drikke inden sengetid - Godt, sundt, hvad?

ℹ Spise inden sengetid: Dumt eller godt? Og hvad må man spise?

At spise lige inden sengetid er ikke hensigtsmæssigt. Spiser du lige inden, du skal sove, sætter du din fordøjelse på ekstraarbejde, og dét er du ikke interesseret i, da du dermed fratager kroppen energi, som den i stedet kunne have brugt på at restituere og reparere.

Fordøjelsen er nemlig en proces, der skal bruge utroligt meget energi. Og lader du kroppen bruge en masse energi på fordøjelse, lige før du skal sove, så fratager du energi, der ellers kunne være blevet brugt på restitution og reparation af kroppens celler.

Hvordan ved jeg, at kroppen bruger så meget energi på fordøjelse?

Du kender sikkert følelsen af at have spist eks. en stor julemiddag eller bare et hvilket som helst “tungt” måltid? Du har ikke ligefrem lyst til at danse ballet eller løbe maraton lige efter, vel? Du vil nok hellere ligge og pleje den pludseligt “gravide” mave.

Med andre ord: du er totalt energiforladt. Hvorimod havde du spist noget let fordøjeligt, såsom frugt, ville du højst sandsynligt ikke mærke negativ forskel på din energi.

ℹ SPISE inden sengetid

Tips, spørgsmål & svar.

Så det er altså ikke smart at proppe sig lige inden sengetid. Men hvad nu, hvis maven skriger efter føde? Hvad gør du så?

Herunder er mine bedste tips samt en række oftere stillede spørgsmål og svar vedr. det at spise før sengetid.

✖ Lad være med at spise

Mit bedste råd er: Se, om du ikke kan undlade at spise noget. Drik evt. et glas vand eller en afslappende kop te.

🍉 Spis frugt inden sengetid

Hvis du virkelig skal spise noget, så spis frugt. Frugt er let fordøjeligt, og dermed det bedste, du kan spise inden sengetid, hvis du virkelig skal. Vælg en blød frugt, såsom banan, mango, melon, bær, tomat fremfor en grov frugt, såsom æble eller agurk.

Grove grøntsager er no go, og kød, ost, brød og mælk spises på eget ansvar!

Undlad at spise dig totalt mæt; spis, så den værste sult bliver stillet.

🍌 Banan inden sengetid

Banan er min foretrukne frugt inden sengetid. Banan har nemlig et relativt højt indhold af aminosyren tryptophan, som kroppen bruger til at danne serotonin, et stof, der bl.a. har smertestillende, beroligende og afstressende virkning, hvilket alt sammen kan hjælpe dig med at falde i søvn og endda sove bedre.

💪 Spise før sengetid ifm. træning og bodybuilding?

Hvis fordøjelsen er en proces, der optager ekstremt meget energi, så virker det ikke særligt smart at proppe sig med en masse kylling, ris og brocccoli og oveni det bælle 2 liter proteinshake lige inden sengetid, vel?

Dette er efter min mening særligt uhensigtsmæssigt, hvis du dyrker hård træning eller bodybuilding. For du vil gerne give kroppen maksimal energi til at restituere og reparere de ødelagte muskelfibre.

Æder du inden sengetid, sætter du i stedet kroppen til at fordøje en masse.

🥗 Spis mere til aftensmad

Overvej at spise lidt mere til aftenmad, så du undgår at føle dig sulten inden sengetid.

🙄 Feder det at spise inden sengetid

Nej.

ℹ DRIKKE inden sengetid

Vand og te uden koffein er ganske fint at drikke inden sengetid. En kop kamillete, pebermyntete eller anden te, der beroliger, er selvfølgelig o.k.

Men hvad med …

🍸 Alkohol inden sengetid?

En lille sjus inden du rammer brædderne kan hjælpe dig med at falde i søvn, men det ødelægger kvaliteten af din søvn. Du får med andre ord mindre ud af din søvn, og drikker du tilstrækkeligt, vil du have behov for endnu mere søvn end normalt.

Opsummering

  • Undlad at spise, hvis du kan – drik vand eller te i stedet (ikke alkohol).
  • Skal du spise, så spis en banan eller andet let fordøjelig frugt.
  • Spis mere til aftensmad, så du ikke bliver sulten før sengetid.
😴 Har du svært ved at sove eller vil du bare forbedre din søvn? Så læs også min store søvnguide.
Del, please:

Udgivet af

Jan Jægermark

Jan er ejer af RawBlog, og elsker alt, der omhandler optimering. Følg RawBlog på Facebook og Instagram eller læs mere om Jan og RawBlog her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *